[NorCERT-varsel] Problemer med McAfee- og Sophos-produkter etter patchetirsdag
NSM NorCERT har blitt kjent med at Microsofts patchetirsdag for april og
mai kan skape problemer for systemer med enkelte McAfee- [1] og
Sophos-produkter [2]. Dette skal gjelde følgende produkter:
* McAfee Endpoint Security (ENS) Threat Prevention 10.x [3]
* McAfee Host Intrusion Prevention (Host IPS) 8.0 [4]
* McAfee VirusScan Enterprise (VSE) 8.8 [5]
* Sophos Endpoint Security and Control [2]
* Sophos Central Endpoint Standard/Advanced [2]
Det skal være snakk om dårlig ytelse og/eller problemer med oppstart.
Problemene hos McAfee skal ha blitt introdusert i patchetirsdag for
april, men skal fortsatt gjelde i mai. I Sophos sitt tilfelle, skal det
bare ha blitt identifisert problemer på Windows 7 og Windows Server 2008
R2.
Hvis en har ovennevnt programvare installert, anbefaler NorCERT at
oppdatering testes på et tilsvarende konfigurert system før
produksjonssatte systemer oppdateres.
Det skal være midlertidige løsninger for McAfee sine produkter [3-5].
Sophos sin midlertidige løsning om å fjerne Microsoft sin oppdatering
via Safe Mode, er ikke noe NorCERT kan anbefale, og må vurderes av
virksomheten selv i hvert enkelt tilfelle.
NorCERT anbefaler at virksomheter med ovennevnt programvare følger med
på uttalelser fra Microsoft, McAfee og Sophos hva gjelder status på
disse problemene.
Referanser:
[1] https://support.microsoft.com/en-in/help/4499164/windows-7-update-kb4499164
[2] https://community.sophos.com/kb/en-us/134117
[3] https://kc.mcafee.com/corporate/index?page=content&id=KB91465
[4] https://kc.mcafee.com/corporate/index?page=content&id=KB91466
[5] https://kc.mcafee.com/corporate/index?page=content&id=KB91467